Velkommen til Dansk Blindesamfunds whistleblower-hotline (herefter benævnt “Hotline”). Hos Dansk Blindesamfund værdsætter vi ærlighed, integritet og ansvarlighed, og derfor skal der være mulighed for at indberette eventuelle alvorlige forseelser, der involverer Dansk Blindesamfund. Hotlinen gælder for alle Dansk Blindesamfunds ansatte, frivillige, medlemmer og samarbejdspartnere. Indberetningerne bliver behandlet strengt fortroligt og under sikre forhold. Hotlinen gør det således muligt at indberette eventuelle alvorlige forseelser, hvor der ønskes fuld anonymitet og dermed mulighed for at oplyse om forhold, som ellers ikke ville være kommet til Dansk Blindesamfunds kendskab.
Det er ikke alt, der kan eller skal indberettes gennem hotlinen. Bekymringer vedrørende eksempelvis løn, forfremmelser, uenigheder med kolleger, klager over rygning og lignende skal ikke indberettes via hotlinen, men via de sædvanlige kanaler, såsom egen leder, tillidsrepræsentanter og lignende. Hotlinen er en indberetningskanal for bekymringer om alvorlige forseelser, herunder, men ikke begrænset til, lovovertrædelser og overtrædelse af Dansk Blindesamfunds politikker.
For at sikre fortrolighed er det en upartisk og uafhængig tredjepart, i form af Dansk Blindesamfunds samarbejdspartner, som foretager en indledende screening af indberetningen og beslutter, hvem der skal involveres i den efterfølgende behandling af indberetningen. Indberetningerne sendes som udgangspunkt til en mindre gruppe bestående af to udpegede sagsbehandlere og chefgruppen. Du vil, via ”kvitteringssiden”, modtage en bekræftelse på, at din indberetning er modtaget senest syv dage efter indberetningen. Du vil modtage feedback på ”kvitteringssiden” om indberetningen senest tre måneder efter indberetningen. Du kan læse meget mere om processen for en indberetning i Dansk Blindesamfunds whistleblowerpolitik her: Whistleblowerpolitikken. Indberetningsformularen findes både på forside og under administrationsmenuen.